Friday 25 March 2011

KENANGAN MASA HENDAK MENDUDUKI PMR

           *Bulan 1-3  ketika aku baru naik di tingkatan 3 dan aku telah dikelaskan di kelas 3EP1 , erm . Buku belambak tapi aku buat endah x endah , x pernah buat revision kerana aku beranggapan bahawa "pmr lame lagi" . Masuk dalam kelas pon still main-main dalam kelas , buat bising , selalu kene denda . Antara rakan-rakanku yg selalu disamping aku ketika didenda  ialah "ALI,FAIZAL.ALIFF,ANAS ". hahaha . aku akan ingat korang weyh ! :D Antara matapelajaran yg selalu aku kena denda ialah  matapelajaran SEJARAH  dan nama cikgu tu ialah PUAN JUNAINI .  Matapelajaran lain ada gak , tapi  hanya sebatan saja . hehe . *sudah biasa . sebelum kene sebat , masukkan wallet kat kocek seluar belakang . haha . bile kene sebat tidaklah rasa sakit sangat . . okey-okey . berbalik pada denda sejarah . erm , Kalau cikgu masuk tidak siap kerja sekolah yang diberikannya , beliau akan mengarahkan pelajar-pelajar  ini keluar dari kelas dan akan suruh berlari di tapak perhimpunan sebanyak 3 pusingan dengan nada suara yg lantang dan tinggi  . Tapi yang tidak siap tu ramai gilerr . hahaha . boleh dikatakan suku sahaja yg buat kerja sejarah .. Hilang sikit rasa malu nk lari , n kadang-kadang die ada suruh budak-budak yang  tidak siap ini MENARI BALLET DI LUAR KELAS . AHAHA ! terlalu memalukan , nak tak nak kene buat jugak . huh ~ . lepastu dapat result keputusan ujian pertama ~  HANCUS + GAGAL . 
             *  Bulan 4-5 . Perangai ku tetap sama . tidak ada beza . Masa aku sudah tau biler tarikh peperiksaan setengah tahun , aku buat tak tau je . Aku anggap kalau tak baca buku pon boleh jawap . HAHA . *sombong siaaa aku ! . Masa menjawap peperiksaan setengah tahun ,  time periksa . Menggelabah aku tak tau nak jawap soalan dan terpaksa meniru . Tapi jawapan yang aku tiru orang pon SALAH jugak . haissss . Masa hendak mengambil keputusan peperiksaan setengah tahun . Aku bersama abahku pergy kesekolah dan aku terpaksa bodek-bodek die kerana aku tau keputusan setengah tahun aku mcm mne . HANCUS+TIDAK FAIL . hehe ~ *kenapalah keputusan aku mcm ni T__T . 
              *  Bulan 6-7 . Aku sudah bertekad dan berazam tidak akan bermain didalam kelas kerana PMR sudah dekat . Aku start serius berlajar bersama BONG WILLIE DAN ALI . Selepas habis waktu sekolah , aku dan mereka  ini akan ke perpustakaan sekolah untuk study . Aku amat BERTERIMA KASIH pada BONG kerana sudi mengajar aku dan ali . Masa peperiksaan di bulan  7 . Aku telah bertekad nak jawab sendiri tanpa meniru . alhamdulilah , sudah tiada fail dan tidak ada lagi keputusan  D . Aku telah bertekad untuk meneruskan pembelajaran ku macam ini . :D 
               * Bulan 8 , *terasa sekejap sudah nak PMR . Ada peperiksaan trial , aku buatlah yang terbaik . Alhamdulilah , buat  PERTAMA kalinya dalam sejarah hidupku semasa di sekolah menengah ini . Baru aku dapat 1 A dalam subkjek mathematics  *syukur .  Aku  berasa  sangat-sangat gembira sebab selama aku belajar dari tingkatan 1 smpailah tingkatan 3 , TIDAK PERNAH ada A  dalam mana-mana subjek . T___T . 
                * Bulan 9 ,*peperiksaan pada bulan ini . sekejap sungguh . . .  Cikgu mula memberikan latih tubi yang banyak kepada anak-anak murid . Aku pon jawablah dengan bersungguh-sungguh . Tetapi , cikgu yang paling banyak bagi tekan tubi ialah cikgu sejarah *terima kasih cikgu . Die sanggup meluangkan masa petangnya bersama kami iaitu FAIZAL,ALI,ALIFF,ANAS . :') . 
                * PEPERIKSAAN MENJELANG . ! hari yang paling menakutkan bagi kesemua pelajar-pelajar di tingkatan 3 dan berharap mereka akan buat yg TERBAIK . Sebelum masuk ke dewan peperiksaan , aku bacalah doa-doa,supaya dapat menjawab soalan PMR dengan mudah dan dengan tenang . Alhamdulilah , aku bersyukur kerana aku dapat menjawab kesemua soalan yg diberi dengan tenang . 
                  *  RESULT KELUAR ! woooo . hari yang menakutkan tuuuu bgy kesemua pelajar-pelajar tingkatan 3 . huh . Apabila , aku hendak mengambil result dari tangan guru kelasku iaitu CIKGU SUHANA dan aku berasa sangat-sangat takut , tapi selepas dapat keputusan dan aku pown melihat keputusanku , alhamdulilah . targetku tepat seperti yang diharapkan . *terasa nak nangisss semasa lihat resultku , sukar untuk percaya . :))  . Aku bersyukur sangat-sangat kepada Allah dan aku amat berterima kasih kepada guru-guru dan rakan-rakanku kerana bertungkus lumus mengajar aku dan sahabat-sahabatku yang lain .
                * Kesimpulannya , kepada pelajar-pelajar PMR tahun ini ,aku nasihatkan janganlah kau orang mengikut cara ku ini iaitu belajar last-last minute dan still bermain-main dalam kelas  . Berubahlah ,  ONLY U CAN  CHANGE YOUR SELF, IF U WANT SUCCES IN LIFE .^^.
           

1 comment:

  1. hehe.. aku suke post kau yg ni... npe aku bru tau ko ade blog huh??

    ReplyDelete